Flying
  • Romana
  • English
Piata de electrocasnice din Romania PDF Print E-mail

Ce produse electrocasnice detin romanii in gospodariile lor? Care sunt diferentele intre mediul rural si cel urban? Intre Bucuresti, Moldova, Transilvania sau Muntenia?

Ce obiceiuri de utilizare au romanii, cand vine vorba despre frigidere sau masini de spalat?

 

La multe astfel de intrebari s-au cautat raspunsuri in cercetarea nationala realizata de Quantix Marketing Consulting in aceasta primavara anului 2011.

 

Gasiti mai jos un comunicat de presa:

Comunicat de presă

15 oct 2011

 

 

Cercetare pe piaţa de electrocasnice din România.

Înţelegerea comportamentelor şi valorilor tradiţionale ale românilor.

Extras pentru presă

 

Context

În primavara anului 2011, Quantix a realizat o cercetare de marketing pentru a avea o imagine proaspătă asupra pieţei de electrocasnice din România. Studiul este de natură cantitativă şi urmăreşte structura pieţei pe diferite categorii de produse şi mărci, obiceiuri de cumpărare şi utilizare, atitudini şi comportamente casnice, aspecte motivaţionale.

 

Cercetarea este realizată în perioada martie-mai 2011, pe un eşantion aleator de 1020 respondenţi, reprezentativ la nivelul populaţiei adulte din România, urban şi rural. Culegerea datelor s-a făcut prin metoda interviurilor telefonice, pe bază de chestionar structurat.

Eşantionul asigură o marjă de eroare teoretică de +/- 3.1%, pentru un nivel de încredere de 95%.

 

 

Extras din raportul de cercetare

Dotarea gospodăriilor cu produse de folosinţa îndelungată arată o relativă stabilitate pe perioada 2009-2011. Dintre electrocasnicele mari, circa 95% dintre gospodării deţin frigider sau maşină de spălat (automată sau semiautomată). Dintre electrocasnicele mici, cei mai mulţi deţin fier de călcat (99%) sau aspirator (87%). O creştere semnificativă în utilizare se remarcă în cazul cuptoarelor cu microunde.

 

La nivelul maşinilor de spălat, 86% dintre gospodării deţin modele automate şi circa 13% modele semiautomate. Opţiunea pentru maşina de spălat semiautomată continuă sa fie de actualitate în piaţă din Romania, având în vedere specificul consumatorilor, în special din mediul rural şi urban mic.

 

Intenţia de cumpărare electrocasnice este mai scăzută la nivelul primăverii 2011 faţă de o măsurătoare anterioară, realizată în vara lui 2009. Acest fapt corelează cu evoluţia de ansamblu a pieţei de electrocasnice pe ultimii 2 ani, conform datelor publice din acest sector. Peste 60% dintre respondenţi declară că nu intenţionează să achiziţioneze niciun produs electrocasnic pe un orizont de timp de 6 luni. Dintre produsele cu intenţie declarată, prioritare sunt cele de bucătărie.

 

Profilul cumpărătorului de produse electrocasnice din ultimul an este mai degrabă al unui rezident din Bucureşti/Ilfov, din segmentul de vârstă 25-34 ani, cu un venit lunar net pe gospodărie de peste 3000 lei. Cumpărătorii preferă lanţurile specializate de electrocasnice (44%) dar şi achiziţia din lanţuri de tip hipermarket este considerabilă (41%). Cumpărăturile de electrocasnice prin internet sunt încă scăzute (circa 3%), cu o incidenţă şi potenţial mai mare pe Bucureşti, unde au depăşit 10%.

 

Românii tind să folosească maşina de spălat sau frigiderul pe perioade lungi de timp. Circa 10% dintre respondenţi au maşini de spălat mai vechi de 10 ani. La frigidere, situaţia este şi mai clară, aproape 18% dintre gospodării având frigider mai vechi de 10 ani. Majoritatea declară că folosesc un produs electrocasnic până se strica (95%)

 

În special pe electrocasnicele mari, respondenţii au un grad ridicat de cunoaştere a mărcilor. Notorietatea mărcii Albatros a reuşit să crească semnificativ în ultimii 2 ani, fiind brandul cu cel mai ridicat indice de creştere pe notorietatea totala dintre 15 mărci testate atât în 2011 cât şi în 2009. La ora actuală, 55% dintre români cunosc marca Albatros.

 

Din punct de vedere al atitudinilor legate de electrocasnice, respondenţii par a fi mult mai înclinaţi în găsirea unui echilibru între calitate şi preţ, a unui preţ corect, nu a celui mai mic de la raft. Faţă de 2009, marca devine mai relevantă pentru client, în timp ce preţul pierde din importanţă. Cumpărătorii tind să se informeze înainte să intre în magazin, cunoştinţele şi internetul ocupând un rol important în acest demers.

 

78% dintre români considera că următoarele luni vor fi foarte grele din punct de vedere financiar iar 64% că vânzările de electrocasnice în rate sunt foarte utile. 69% dintre respondenţi apreciază că vânzătorii de electrocasnice se pricep şi dau sfaturi utile, dar există şi un segment de 13% care nu este de acord cu această afirmaţie.

74% afirmă că este foarte bine să păstrăm tradiţiile din bătrâni şi peste 85% declară că sunt foarte mândri că sunt români. Peste 91% dintre respondenţi sunt de parere că produsele romaneşti sunt bune.

 

În încercarea de a înţelege în profunzime comportamentele casnice ale românilor, studiul a inclus un modul dedicat acestui subiect. Reiese din studiu că mâncărurile tradiţionale româneşti sunt foarte bine percepute, atât de bărbaţi cât şi de femei (95% afirmând că le plac). Fructele sau legumele sunt consumate zilnic de peste 3 sferturi dintre români, cu un consum uşor mai crescut în cazul femeilor. Tot femeile sunt cele care declară în mai mare masură că ţin posturi peste an (peste 50%) şi că nu încep ziua fără să bea o cafea (70%).

58% dintre respondente afirmă că, acasă, cel mai mult timp îl petrec în bucătărie (faţă de numai 12% în cazul bărbaţilor). Circa 90% dintre femei susţin că ele sunt cele care, de obicei, gătesc, fac curăţenie, spală rufele sau vasele în casele lor. În cazul bărbaţilor, activitatea casnică în care se implică cel mai puţin este spălatul rufelor (doar 19%).

 

Detalii


 

Quantix Marketing Consulting este o firmă specializată în market research şi consultanţă în marketing strategic.

 

 
< Prev   Next >