Flying
  • Romana
  • English
Shifts - Tinerii si muzica PDF Print E-mail

 

Muzica este, in orice timp si spatiu, o dimensiune fundamental a umanitatii.

Prin natura lor vulcanica, efervescenta, tinerii sunt probabil segmentul care rezoneaza cel mai mult la acest fenomen, incarcat de traire si emotie. Superlativul anterior nu se refera exclusiv la feeling, cat la implicatiile comportamentale si variatele mecanisme prin care tanarul relationeaza cu muzica…

 

De ce sa insistam in aceste randuri asupra muzicii, cand tocmai am afirmat ca ea ne insoteste de sute, chiar mii de ani? Raspunsul e simplu: deoarece, in ultimii ani, se intampla unele lucruri ce merita evidentiate, sunt schimbari pe care tinerii le asimileaza rapid, daca nu chiar le genereaza...

Cateva elemente specifice pentru inceputul lui 2013…

 

Atomizarea stilurilor

In urma cu putini ani, stilurile de muzica se cam rezumau la cateva directii mari. Pe acele directii cresteau posturile de radio, revistele, emisiunile, etc. La ora actuala, diversitatea stilurilor de muzica este impresionanta. Exista tot felul de ramificatii, de triburi, de genuri aparte…Nu este vorba doar despre existenta acestor ramificatii, cat si de posibilitatea de a le accesa. Daca in urma cu 10 ani iti placea clasicul baroc, te chinuiai sa cumperi CD-uri in gen. Astazi, ai N posturi de radio online pe care le poti accesa foarte usor si care-ti alimenteaza ambientul, 24/24, cu stilul preferat…

 

 

Articol trimis spre publicare si platformei Youth Monitor

 

 

Invazia canalelor

Muzica ne ajunge in urechi prin toate mijloacele. Traditional, pe tv si radio (radio a-la-Marconi). Ceva mai recent, avem cresterea exponentiala a online-ului: radio online, aplicatii diverse de muzica (vezi recent promovatele Zonga si ). In plus, ascultam muzica prin ringtones, ambientala in cafenele sau in lift, cand suntem pusi pe hold din centralele telefonice, cand mergem la aerobic sau cand suntem in sala de asteptare la dentist. 

Cand alergam sau suntem in metrou, suntem cu castile de iPod sau alte playere in urechi. Music is all around…

 

Living the Live

Muzica este pentru suflet. Indiferent ce stare ii asociem: chill, melanolica, psihedelica, electr(o)izanta…Prin urmare, intre ascultator si cel ce creeaza muzica sau o canta, sau o “play-eaza”, se realizeaza o legatura. Context in care live-ul ramane viu. Desi acordurile ne ajung in spatiul senzorial pe toate caile cu putinta, emotia live-ului ramane. Tinerii merg la evenimente, pentru tot ce inseamna acest lucru

 

Imaterializarea

eMusic. Muzica digitala. O noua era, a lui Zero si Unu! Un nou mod de a stoca muzica, de a o transfera. De a o asculta. Playlist-uri si track-uri.

 

Deproprietizare

Proprietatea se transforma in acces. Cutiile cu casete s-au transformat in cutii cu CD-uri. Apoi, cu CD-uri copiate, cand a inceput sa devina accesibil acest lucru (da, pentru cei mai tinerei, acum cativa ani nu prea puteai copia CD-uri). Apoi s-a ajuns la stick-uri si mp3 playere. Apoi, a crescut online-ul si tot mai multi asculta muzica de pe web. Ea este acolo, oricand, structurata in cele mai variate feluri sau shuffled. Cum vrem noi sa o ascultam… Daca e acolo, de ce sa ne mai chinuim sa o avem noi undeva, in casa?

 

Plata

…iar pe web, cam avem lucrurile gratuit. Asteptarile sa ai acces gratuit sunt mari. De ce sa platesc, daca pot gasi muzica free? As putea sa platesc, daca sunt strans cu usa. Unii inca apreciaza ca asta este drumul. Realitatea ii cam contrazice, dar oamenii mai spera…

Sau, as putea plati pentru facilitatile pe care le am. Pentru experienta pe care o primesc. Sau, as putea sa platesc deoarece apreciez un artist si consider normal sa ii cumpar piesele, nu sa le iau gratuit. Vreau sa-l sustin deoarece imi place ce produce! Modelele tranzactionale se schimba…

 

Dezalbumizare

Albume, discuri. Asa venea si inca mai vine muzica de la artisti. Era o chestie de tehnologie si de cost. Mai ciudat sa scoti o placa de vinil sau o caseta, sau un CD, cu o singura melodie… Stim, avem single-uri, dar piata e data de albume. La ora actuala insa, odata ce muzica este digitalizata, poti sa cumperi fix melodiile care iti plac. Albumele incep sa-si piarda din esenta…

 

The star next door (sau vecinul meu, vedeta)

User generated content. Softuri. Interfete online. Upload.

La ora actuala, si cu atat mai mult in viitorul foarte apropiat, verigile lansarii unei vedete se redefinesc. Cam oricine poate compune muzica in linistea biroului, o poate impacheta fain si o poate arata lumii. Desigur, nu e deloc usor sa ajungi sa ai un milion de oameni care se uita la clipul tau sau care iti asculta melodia, si sa-ti mai dea si un “like” acolo, sau niste comentarii favorabile. Sau, cel mai important, sa o recomande, sa o activeze viral. Greu, dar accesibil.

In plus, curentul este mai amplu, iar emisiunile de cautare talente (tip Vocea Romaniei, X Factor sau Romanii au talent, plus altele ce vor mai aparea) identifica si ofera oportunitati de crestere talentelor ascunse in multime.   

 

 

 

 

 
< Prev   Next >